Na tegorocznych targach ISE Sennheiser zaprezentował nową generację aplikacji do strumieniowego przesyłania dźwięku MobileConnect, oferującego studentom wygodne indywidualne rozwiązanie wspomagające słyszenie z wykorzystaniem smartfona. System oferuje zespołom IT możliwość łatwego i niezawodnego wdrożenia nawet skomplikowanych architektur oraz centralnego zarządzania. Rozwiązanie MobileConnect jest oparte na Wi-Fi i zapewnia wysoką jakość dźwięku o niskiej latencji i będzie dostępne od marca.
„MobileConnect zapewnia wspomaganie słyszenia w niezwykle prosty sposób za pośrednictwem Wi-Fi i osobistego smartfona studenta. Użytkownicy nie muszą pożyczać specjalnego odbiornika ani siedzieć w wyznaczonym miejscu. Mogą swobodnie wybrać dowolne miejsce w sali wykładowej. To naprawdę angażujące rozwiązanie” - mówi Jakub Kolacz, kierownik ds. produktu i komercjalizacji w Sennheiser Streaming Technologies.
Sygnały audio z mikrofonu wykładowcy są wysyłane do stacji MobileConnect Station. Tam sygnały są konwertowane na cyfrowe pakiety kompatybilne z siecią. Dane audio są przesyłane do punktów dostępowych Wi-Fi za pośrednictwem wyjścia sieciowego stacji, umożliwiając dostęp do nich w dowolnym miejscu w sieci Wi-Fi kampusu. Uczniowie po prostu wpisują numer kanału w aplikacji na smartfonie lub skanują kod QR, i już mogą słuchać sygnału audio przez słuchawki, akcesoria indukcyjne lub implant ślimakowy i dostosować dźwięk do indywidualnych potrzeb.
„Operatorzy systemu znajdą w nim wiele zalet. MobileConnect korzysta z sieci Wi-Fi uczelni i może być szybko zintegrowany i centralnie kontrolowany. Co więcej zasada BYOD (Bring Your Own Device - przynieś swoje własne urządzenie) i wykorzystanie istniejącej infrastruktury Wi-Fi oznaczają, że koszty operacyjne są znacznie niższe, a użytkownicy bardziej zadowoleni” - dodał Kolacz.
Jeden system - trzy elementy
MobileConnect składa się z trzech elementów. MobileConnect Station ma za zadanie konwersję sygnałów audio na cyfrowe pakiety kompatybilne z siecią, podczas gdy oprogramowanie MobileConnect Manager umożliwia centralne sterowanie systemem, a aplikacja MobileConnect App zapewnia optymalną personalizację i odtwarzanie strumienia audio na smartfonie końcowego użytkownika.
Stacja MobileConnect Station to sprzętowe serce systemu, którego zadaniem jest zbieranie sygnałów audio. Stacja ma dwa kanały audio, a oprogramowanie może kontrolować wiele stacji, co oznacza, że można zapewnić zasięg nawet w dużych kampusach uniwersyteckich. Dane audio można wprowadzać albo przez dwa analogowe wejścia XLR - na przykład dla wykładowcy i tłumaczeń symultanicznych - lub przez dodatkowe porty Dante stacji. Dostępne są dwa porty LAN do sterowania, strumieniowego przesyłu audio i PoE, co oznacza, że można używać dwóch oddzielnych sieci dla strumienia audio i zarządzania. Dane audio trafiają do punktów dostępu systemu Wi-Fi za pośrednictwem wyjścia strumieniowego audio, dzięki czemu można je odsłuchać w dowolnym miejscu na terenie kampusu uniwersyteckiego.
MobileConnect Manager umożliwia wygodne centralne zarządzanie całym systemem. Zespół IT może uzyskać dostęp do wszystkich informacji o kanale i przetwarzać je, na przykład może ukrywać kanały, przypisywać numery kanałów i przełączać między odtwarzaniem mono i stereo.
Aplikacja MobileConnect App na Androida lub iOS zamienia smartfon w odbiornik audio. Użytkownicy nie muszą przyzwyczajać się do osobnego urządzenia i mogą normalnie korzystać z aparatów słuchowych lub słuchać przez słuchawki. Dostęp do strumienia audio można uzyskać przez Wi-Fi, wprowadzając odpowiedni numer kanału lub skanując kod QR. Ponieważ system jest oparty na Wi-Fi, studenci nie są już wykluczeni z odbioru informacji i mogą być na bieżąco przez cały czas.
Osobisty Asystent Słuchu w aplikacji może dostosować sygnał audio do indywidualnych preferencji słuchacza. Animacja kształtu fali zapewnia wizualną informację zwrotną na temat strumienia audio.
„Dzięki MobileConnect zapewniamy idealne rozwiązanie do przesyłania strumieniowego w celu indywidualnego wspomagania słyszenia, bez względu na to, jak duży lub złożony może być kampus. System oferuje wiele korzyści zarówno dla operatorów, jak i użytkowników dzięki Wi-Fi i BYOD - i dotyczy to oczywiście również zastosowań spoza obszaru edukacji” - stwierdza Jakub Kolacz.
MobileConnect i koncepcja „Bring Your Own Device”
MobileConnect zamienia prywatny smartfon użytkownika w odbiornik audio. Oznacza to, że użytkownicy nie muszą przyzwyczajać się do nowego urządzenia, a jednocześnie mają gwarantowaną pełną kompatybilność ze swoim aparatem słuchowym. Transmisja Wi-Fi umożliwia studentom zajmowanie dowolnego miejsca w sali wykładowej, a aplikacja MobileConnect App umożliwia także indywidualną regulację dźwięku.
Jest też wiele zalet dla operatora, np. uniwersytetu. MobileConnect korzysta z istniejącej sieci Wi-Fi, co oznacza, że nie ma potrzeby instalowania specjalnej, dedykowanej usługi. Koszty konserwacji są znacznie niższe, a to zmniejsza też całkowity koszt utrzymania.
Co powinien wiedzieć zespół IT
Nowa architektura zapewnia doskonałą integrację MobileConnect drugiej generacji ze złożonymi sieciami informatycznymi. MobileConnect transmituje przez uniwersytecką sieć Wi-Fi w trybie emisji pojedynczej, co gwarantuje niskie opóźnienie, konieczne do wspomagania słuchania (około 40 milisekund), a także stabilny strumień o wysokiej jakości dźwięku.
Technologia Wi-Fi zapewnia dostęp dla 100 klientów (użytkowników) w pokoju. Dane sterujące (TCP) i dane audio (UDP) są przesyłane przez oddzielne sieci. System obsługuje NAT, usługę ogłoszeń DNS, reguły subdomen i różne podsieci IP. MobileConnect Manager jest dostarczany jako kontener oprogramowania.
Stacje MobileConnect Station pierwszej generacji mogą otrzymać aktualizację oprogramowania, która umożliwia ich integrację z nowym systemem Wi-Fi i centralne zarządzanie.